Det finns goda skäl att vara kritisk till Västlänken. Utöver att kostnaden är avskräckande är det tveksamt om tunneln under staden över huvud taget kommer att gynna tågtrafiken.
I skenet av detta tycks tankarna på en helt ny station i berget öster om Gårda ha dykt upp. Jag kan inse att den har vissa fördelar: mindre störningar i stadskärnan, mer berg och mindre lera och närhet till motorvägen för bilburna resenärer.
Uppenbara nackdelar är att stadens centrum inte ligger i berget under Örgryte, att det i Göteborg inte är eftersträvansvärt med en station för genomgående tåg (de flesta har Göteborg som start- eller målpunkt) och att kostnaden också för detta alternativ är högst osäker. Även om tunneln som isolerat objekt borde vara enklare och billigare än Västlänken krävs stora investeringar i nya spårvägar om en station i det perifera läget ska vara acceptabel.
Boken “Varför Västlänken?” ägnar några sidor åt detta och slutklämmen i kapitlet ”Gårda, nej tack” lyder:
Västlänken lider av ett antal grundläggande svagheter: obalansen mellan nord och syd, dåligt lokaliserade depåer och det olycksaliga beroendet mellan Olskroken och Almedal. En station i Gårda är i dessa viktiga avseenden inte ett dugg bättre.