Prognoser eller målbilder (VL 8)
Sedvanliga prognoser duger inte för trafiken om 30 år. Målstyrning är bättre, men varför inte kombinera med scenarieanalyser – även om det okända är läskigt …
Sedvanliga prognoser duger inte för trafiken om 30 år. Målstyrning är bättre, men varför inte kombinera med scenarieanalyser – även om det okända är läskigt …
och de basunerar ut förvillande siffror. Deras ev. bidrag till klimathotet är tyvärr försumbart.
Trafikverkets kurvor över biltrafiken pekar spikrakt uppåt. Mina, inte helt ogrundade, spekulationer om detta mysterium…
Pagrotsky gör en klok analys, men han missar en viktig poäng om EU:s bristande sjukdomsinsikt.
och vad kommer följderna av det bli, jo Marieholmstunneln är ingen god investering och trängselskatten kommer inte att leverera. I övrigt behöver det inte vara någon katastrof.
Reflektioner med utgångspunkter i ord från Rockström, Jörnmark och Musk.
I en debattartikel i GP dissekerar jag Västtrafiks betalsystem. En mardröm i komplexitet, som ännu inte fungerar. Gör om och gör rätt.
Men de har inte potential att ta över de fossila bränslenas roll.
En realistisk analys visar att varken energi (TWh) eller momentan effekt (MW) räcker till.
Med nuvarande takt skulle Internet inom sju år kräva all världens elektricitet.
Peak Oil är en realitet. Även om det inte finns något exakt årtal är det inte långt bort.
Copyright 2025 © All rights Reserved. Hemsida Webbdesign Interwebsite Webbyrå