Elbilsmyter

Läser idag en artikel om elbilar i GP (finns nog inte på nätet).

Experterna tror uppenbarligen att det dröjer några år innan genombrottet sker, och det är väl inte så konstigt.
Det brukar alltid vara 10-15 år tills den nya batteriteknologin förväntas slå igenom:)
Och detta är för mig inget att höja på ögonbrynen över, det som gör mig bekymrad är bilden som man okritiskt för fram:

– Elbilen släpper inte ut någon koldioxid. Självklart är det så att det inte kommer ut någon koldioxid ur det obefintliga avgasröret, men elektriciteten måste produceras och det dominerande sättet att producera el är med kolkraft (=mycket CO2). Sverige är i detta avseende en udda fågel med mycket vattenkraft och en mycket stor andel kärnkraft. Huruvida kärnkraft är en hållbar teknologi kan man tvista om, men det ämnar jag inte lägga någon möda på just nu.

– Elmotorn har en verkningsgrad på 90-95% jämfört med en förbränningsmotor som har ungefär 30%. Ja, det stämmer. Detta styrs av termodynamikens lagar. Att skapa energi av hög kvalitet (rörelseenergi eller elektricitet) ur värme (förbränningsmotor, kolkraft, kärnkraft etc.) är dömt att ligga på en verkningsgrad på cirka 30%. Om man tar hänsyn till att den mesta elektriciteten produceras med kol eller kärnkraft betyder det att man i det steget redan har “drabbats” av den låga verkningsgraden.
Sorry, men det finns inga gratisluncher:(

– Vi kan minska oljeberoendet. I ett livscykelperspektiv sker ungefär hälften av bilens koldioxidutsläpp vid produktionen. Och med tanke på att el i en global skala väsentligen produceras med kolkraft är det en klen tröst att spara olja, men elda brunkol. Ingen vinst för klimatet i alla fall.

– Driftkostnaden för elbilen är 2 kronor per mil. Visst är detta lägre än för bensinbilen, men det beror på att elpriset styrs av priset på kol och det är lägre än oljepriset. Dessutom är som bekant skatten på bensin inte obetydlig. I en sann kalkyl, och om man jämför en bensinbil med lika måttliga prestanda som hos de flesta elbilar kommer energiförbrukningen att vara på ungefär samma nivå. Den styrs inte av om man tankar bensin eller sätter in en sladd i väggen utan av bilens vikt, toppfart och luftmotstånd.
Otur, men inte heller här fanns det någon gratislunch…

 

P.S.
Energin som bilen ”tankas” med går i första hand till att driva den framåt, men i vårt kalla klimat skulle i vart fall jag uppskatta lite varmluft i kupén. I analogi med framdriften styrs energiåtgången inte av valet mellan bensin och elektricitet utan hur kall om näsan jag vill vara och hur dåligt isolerad bilen är.
Och här är det tyvärr 1-0 till förbränningsmotorn. Dess kassa verkningsgrad för att flytta sig framåt ger som bonus värme som kan blåsa i mitt ansikte.
Illustreras av två elbilsentusiaster som jag känner. Den ene klädde sig i mössa och termobyxor och den andra hade en dieselvärmare i sin elbil:(
Det finns förstås ett tredje alternativ, och det är att värma upp bilen med elektricitet, men med den dåliga verkningsgraden då man genererar elen kommer detta att ge större CO2-utsläpp än dieselvärmaren. Jag ska inte tjata om luncherna, men hur man än vänder sig så brukar ändan vara bak…
D.S.

 

 

 

Copyright 2025 © All rights Reserved. Hemsida Webbdesign Interwebsite Webbyrå